Viitorul cărților

05. februarie 2013 comunicare, MWB 18
Viitorul cărților
cartile viitor
Foto: iskarlata.deviantart.com

Fie că sunt mari sau îndeajuns de mici ca să încapă într-un buzunar, fie că le cumpărăm ca obiect de decor, sau chiar le citim, fie că vrem să ne relaxăm sau să facem timpul să treacă mai repede în anumite situații cu ajutorul lor, cartile sunt încă prezente în viața fiecăruia dintre noi. Însă viitorul cărților este pus în dezbatere din ce în ce mai des astăzi.

Mai sunt la modă cartile?

Un răspuns simplu ar fi: da, cartile sunt încă la modă, altfel nu ar mai exista librării, poate doar anticariate. Dar trebuie mai întâi de toate să vedem despre ce anume vorbim. Cartea, ca obiect independent de scriitura propriu-zisă este extrem de populară, scopul său aproape exclusiv fiind acela de a umple spațiile goale și de a crea iluzia cunoașterii. Proprietarul cărții-obiect este un pseudo-erudit, un farsor și nimic mai mult.

cartile la moda
Foto: favim.com

Cartile care sunt într-adevăr citite se împart și ele în categorii, după natura cititorilor dar și a scriitorilor lor. Și ajungem astfel la „star-urile” literare, la cartea populară și la cumpărătorii de bestsell-uri. O carte devine populară după un întreg proces de marketing aplicat de librăria sau editura care o îngrijește, dar și atunci când scriitorul acesteia este o persoană publică celebră. În oricare dintre cazuri, conținutul în sine al cărții, povestea sau felul în care e tratată o temă anume în paginile ei poate să fie sau să nu fie de calitate. Cartea trebuie doar să vândă!

Un exemplu ilustrativ în acest sens, chiar de pe piața românească de cărți este volumul „Niște răspunsuri” de Mihaela Rădulescu, vândut de aproape 4 ori mai bine în 2009 decât „Încă de pe atunci vulpea era vânătorul” de Herta Müller, laureată a premiului Nobel pentru literatură. Însă, fără doar și poate, la rândul ei, Herta Müller este de asemenea o celebritate literară, doar că pentru alte categorii de cititori. Asta înseamnă cartea populară și e un fenomen la modă.

Pe lângă cartea populară, mai există și tematica „la modă”. Ce înseamnă asta? Cartea cu tematica „la modă” este, per ansamblu, cel mai bine vândută, iar tematica intră de obicei într-una dintre cele două tipuri: roman sau business. Dacă scopul romanelor este relaxarea, cel al cărților de afaceri este informarea sau extinderea orizontului în domeniile profesionale de activitate. Mai simplu: cititorii de romane vor să se relaxeze, cititorii de business (marketing, resurse umane, publicitate, vânzări, Seth Godin, etc) vor să se dezvolte profesional. Și de data aceasta, cititorii chiar citesc.

Datul paginii vs. browsing

cartile versus internetul
Foto: orissapost.com

Dacă am vorbit mai devreme de roman și de relaxare, trebuie adăugat că în general, oamenii cumpără cărți pentru a se deconecta. Fie înainte de culcare, fie pe tren, fie la plajă, cititul este o activitate care recreează sau este percepută ca fiind de recreație. Prin comparație, căutarea de informații pe internet este o acțiune cu scop precis: informarea în legătură cu un subiect sau o situație anume. Bineînțeles se poate ca lucrurile să stea și invers. Personal, nu văd cele două modalități de a citi în mod disparat. Obișnuiesc să citesc cărți pentru a mă relaxa sau pentru a mă documenta în privința unor subiecte și să caut informații pe internet atunci când am nevoie foarte repede de ele. Folosesc atât cartile, cât și internetul, atunci când scriu un articol pe blog, spre exemplu, dacă am nevoie de acest lucru.

Ultra-accesibilitatea informației este beneficiul cel mai mare al internetului. Vaste cunoștințe, din diferite domenii, de la cele mai banale, până la cele mai complexe se pot afla la câteva click-uri/ tap-uri distanță de orice persoană aflată în căutarea lor. Iar telefoanele mobile din noua generație accentuează și mai mult această experiență. În lumea tehnologiilor noi observăm o metamorfozare, atât a obiceiului lecturii, cât și a cărților în sine.

Lupta cu lumea digitală

De când a început să se dezvolte limbajul, oamenii au văzut ca necesară inscripționarea cunoștințelor lor. Plecăm de la tăblițele de lut mesopotamiene și ajungem la tabletele și e-reader-ele de astăzi. Cartea tipărită, cu o istorie relativ recentă (începând cu secolul 15 și invenția lui Gutenberg) a rezistat până astăzi, la fel ca celelalte invenții din domeniul comunicării despre care se presupunea că vor dispărea: radio-ul și televizorul.

Lumea digitală, internetul mai precis, a schimbat felul în care aceste principale tehnologii funcționează, prin integrarea lor treptată. Iată, astăzi avem radio-uri online și televizoare smart. Acest lucru s-a întâmplat și în ceea ce privește cartile. Formatele .pdf (este remarcabil cum această – aparent simplă – extensie a ajutat transformarea atâtor industrii) și apoi .epub au metamorfozat lumea cărților. Cartile .epub sunt astăzi cele mai răspândite și bine vândute din online, pentru că pot fi citite cu ușurință pe e-reader-e. O bibliotecă întreagă în palmele tale!

Cartile, așadar, nu au cum să dispară, însă forma în care ne parvin nouă astăzi s-a schimbat deja. Cartile în formă electronică nu au înlocuit, însă, cartile clasice, tot ceea ce s-a schimbat de fapt fiind doar varietatea modalităților prin care cititorii pot să citească și autorii să publice. Dacă această schimbare va conduce în viitor la perimarea formatului fizic al cărților este o chestiune ce ține de multe alte lucruri a căror direcție nu o putem încă aproxima, dar o chestiune despre care putem bănui a fi probabilă. Problema aceasta e prea puțin importantă. Mai important este accesul liber la informație și dezvoltarea necondiționată a caracterului uman prin aportul cunoștințelor existente la un moment dat, indiferent că acestea pot fi găsite în formă tipărită sau digitală. „Cartea” va exista tot timpul, numai să vrea și omul…

Articol înscris în Ediția 56 a Blog Power de pe Most Wanted Blog.
Tema: „Cartea, față în față cu viitorul”

  • Mai este astăzi cartea la modă?
  • Obișnuiești să citești regulat sau preferi să iei informația de pe internet?
  • Va dispărea oare cartea, în forma pe care o știm azi, pierzând lupta cu lumea digitală?

Propusă de: Dan Niculescu.
Alte articole participante: Toate-s vechi, dar noi sunt toate!, Cercul, Cartea ieri și azi, Cartea în fața viitorului, Despre cărţi, Proces.


18 thoughts on “Viitorul cărților”

  • 1
    Bianca Badea on 05/02/2013 Răspunde

    Foarte bun articol. Dar nu ai punctat un lucru. De ce unii oameni prefera cartile in format electronic decat obisnuit. Personal, cunosc oameni care nu-si permit achizitionarea unor carti si adevarul este ca intr-adevar, sunt destul de scumpe, mai ales cele „la moda”, cum le-ai zis tu.

    • 2
      Dragoș on 05/02/2013 Răspunde

      De ce unii oameni prefera cartile in format electronic decat obisnuit.

      Cred că tocmai ai bifat unul din motivele principale. La alte motive s-ar putea adăuga și specificul cărții: celor din IT de exemplu poate le vine mai ușor să caute informații legate de o anumită funcție într-o carte de programare în format electronic.

      Dar nu ai punctat un lucru.

      Nu am punctat mai multe lucruri :) din mai multe motive și într-un fel intenționat. De exemplu, problema cu prețul cărților de astăzi, cel puțin în România, dar nu numai, ar intra la un întreg alt articol, pe cu totul altă direcție, pe care, poate, o să-l scriu pe viitor.

  • 3
    Otipa on 07/02/2013 Răspunde

    Perfect punctuate diferenta obiect -> continut. Este exact ideea de la care am plecat si eu. Atata vreme cat va exista interes pentru continut de calitate (atat din partea cititorilor cat si din partea … editurilor) va mai exista o sansa. Cum spuneam intr-un articol dedicat literaturii romane, situatia este catastrofica in Romania, editurile vizeza banul cu orice pret si risc minim. Sa speram ca self-publish-ingul se va democratiza si … pe romaneste. Pentru moment Amazonul vizeaza limbile de circulatie internationala.

    • 4
      Dragoș on 08/02/2013 Răspunde

      Eu nu cred că doar în România vizează editurile banul. De fapt, cred că în afară, industria cărților este mult mai bănoasă și mult mai avidă în a face profit. Problema nu ar fi că editurile vor să facă bani, ceea ce este normal pentru orice fel de afacere, ci atunci când vor să facă DOAR bani..
      Cât despre self-publish-ing, da, mai avem ceva până să se transforme acest proces într-unul important și democratic, cum ai zis tu. Însă în cazul acesta vorbim aproape exclusiv despre cărțile online.

  • 5
    Liviu Bimbea on 09/02/2013 Răspunde

    Cartea tipărită nu va muri nicicând. Prin ea dăinuie un anume scriitor, un anume cititor ce o păstrează într-o bibliotecă personală.

    • 6
      Dragoș on 10/02/2013 Răspunde

      Nu știu dacă „va muri” sau nu cartea tipărită în viitor. Totuși, scriitorii pot să dăinuie și în format digital, nu văd acest fapt ca un impediment.

  • 7
    decanu on 10/02/2013 Răspunde

    Un articol foarte bine documentat și structurat, din care reiese faptul că mult mai important este conținutul de calitate decât suportul pe care o carte se prezintă cititorului.

    • 8
      Dragoș on 10/02/2013 Răspunde

      Da, conținutul este esențial și în același timp dorința de a citi a oamenilor, indiferent de suport.

  • 9
    Liviu R. on 10/02/2013 Răspunde

    Documentele pdf sunt ok, insa nu cred ca sunt chiar atat de potrivite in a inlocui o carte, sunt chiar greu de citit(cel putin pentru mine) la fel cum sunt si ebook-urile!
    Fain articol!

    • 10
      Dragoș on 10/02/2013 Răspunde

      Eu nu am spus că ar fi sau nu potrivite în a înlocui o carte, ci am încercat să explic unul din felurile prin care tehnologia (pdf-ul, epub-l) a transformat industria de publishing, fără însă a înlocui cărțile în forma clasică, ci mai degrabă venind ca o alternativă pentru cei care preferă acest lucru.

  • 11
    Dragoi Cristina on 11/03/2013 Răspunde

    Iubesc lectura, iubesc cărțile! Le prefer tipărite, îmi place să simt textura foii, să miros cartea, e un întreg ritual, care-mi face bine, conjunctural, atunci când încep a citi volumul respectiv….
    Da, bun articol, bine punctat! …Cărțile ”la modă”, care se vând bine, promovate, ”stafidite” de-atâta marketing…sunt doar ”pe val”….azi , acum, dar nu mereu!!!….

    • 12
      Dragoș on 14/03/2013 Răspunde

      Nu știu dacă ai înțeles exact ceea ce vroiam să exprim prin „la modă”. Eu am folosit termenul în sensul mai larg, o dată cu însemnătatea „cărțile nu s-au demodat”, care răspundea întrebării din concursul MWB (Blog Power 56), a doua oară cu sensul de „carte populară”, adică apreciată de un număr mare de oameni (ex: un bestseller) care poate să fie sau nu de calitate și care poate să dăinuie sau nu în timp. Abia a 3-a oară am folosit termenul „la modă” cu sens peiorativ, referindu-mă în special la „necititorii” de cărți care însă le cumpără din diverse alte motive.

  • 13
    pauna oana on 27/07/2013 Răspunde

    Cartile nu sunt neaparat „la moda”,dar sunt necesare sufletului ca hrana,hainele,locul de locuit.Nu am citit niciodata o carte pentru ca era la moda,ci pentru ca mi-a atras atentia autorul,titlul sau descrierea.Citesc ca sa traiesc,traiesc ca sa citesc.Simplu!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.