Tonul răgușit al opiniei publice
Trăim vremuri destul de tulburi. Știu, expresia aceasta e uzitată, atât de uzitată încât și-a pierdut din valoare, s-a plafonat la simpla ei vehiculare orală. Vremurile sunt tulburi pentru toate civilizațiile de pretutindeni, dar se resimte mai puternic pentru acelea care nu sunt pregătite câtuși de puțin pentru schimbările la care asistăm de cele mai multe ori inconștient astăzi. Ce face un popor într-o atare situație critică, de care depinde bunăstarea și dezvoltarea lui viitoare?
Suntem în România, anul 2011. Acum aproape 22 de ani a avut loc așa-zisa Revoluție. Spun așa-zisa pentru că în fapt nu a posedat cel mai important vector caracteristic unei revoluții și anume vectorul schimbării, adevărata schimbare. Ce s-a întâmplat în cazul României a fost doar o simplă mișcare de inerție odată cu deschiderea granițelor și pătrunderea sistemului de piață capitalist și doar în virtutea acestor elemente sine qua non al unei democrații cel puțin pe hârtie, țara a reușit să se schimbe în anumite privințe și pe anumite segmente. Însă cel mai important element care trebuia să se schimbe, așa cum e normal în cazul unei revoluții („instanță a unei mari schimbări a treburilor”) este mentalitatea colectivă, comportamentul public vis-a-vis de o stare anume a lucrurilor la un anume timp dat, sau acel „complex de preferințe exprimate de un număr semnificativ de persoane cu privire la o problemă de importanță generală” (Bernard C. Hennessey, 1981) – opinia publică.
Nu vreau să intru în teorii legate de această sintagmă, încerc să păstrez un cadru cât mai concret, însă este necesar să menționez că opinia publică se cristalizează în jurul a patru factori importanți: o problemă existentă, un număr majoritar de indivizi cu păreri asupra problemei, un consens legat de măcar câteva dintre aceste păreri, influență directă sau indirectă exercitată de acest consens. Cum stau lucrurile la noi? Primul factor există, fiind chiar o sumă de probleme de importanță majoră, iar un exemplu asupra căruia convine majoritatea cetățenilor este sistemul de asistență medicală (Healthcare), dar sigur puteți să vă gândiți și voi la alte exemple. Al doilea factor este și el prezent, mulți cetățeni sunt conștienți de aceste probleme sau măcar de câteva dintre ele cu care se confruntă personal. Următorii factori sunt cei care cred eu că lipsesc sau sunt disparați, ne-omogeni și astfel incapabili să contureze corespunzător opinia publică.
Deci, există un consens al opiniilor legate de o anumită problemă? Aparent am putea spune că da, toată lumea știe că sănătatea e la pământ sau că sistemul de învățământ are multe hibe sau că administrația publică taie mai multe frunze la câini decât panglici la proiecte fezabile, fiabile, concrete. Numai că nu e așa. Alături de consens trebuie să fie și corespondență, coerență și utilitate a valorii de adevăr a unei stări de fapt a lucrurilor, pentru ca aceasta să iasă la lumină atât de acut încât să fie aproape imposibil de ignorat. Mai precis, să genereze acea influență directă sau indirectă de care vorbeam mai devreme. Măruntele, aproape uitatele proteste de anul trecut nu au făcut nimic mai mult decât să genereze subiecte de dezbătut pentru mass-media, nu au avut puterea nici măcar să-i convingă pe câțiva din guvernanți să regândească câteva din aspectele despre care se protesta.
E trist faptul că cea mai mare instanță a României este ignoranța generalizată, atât din partea societății, cât și a organelor de putere. Oamenii strigă de multe ori, dar tonul lor este răgușit, mesajul lor este întrerupt. Poate că ar trebui să începem să împrumutăm și noi câteva dintre principiile societăților străbătute de timpul mono-cronic, cum ar fi cele germanice sau anglo-saxone, asta fără a nega sau mai degrabă vicia cultura de care aparținem. Mă întreb însă dacă se mai poate.
Bun articol, luciditatea mi-a placut, de departe…
Mă bucur că ți-a plăcut. Iată că ești prima persoană care comentează în casa nouă a blogului meu. Mersi.
Pe mine mă dezamăgește absolut tot ce se întâmplă în prezentul pe care, din păcate, suntem nevoiți să-l trăim. Și îmi pierd din ce în ce mai mult din optimism și din fărâma de încredere că se poate totuși schimba ceva.
Înțeleg sentimentul și rezonez cu tine Diana. Fărâma asta îmi crează uneori probleme…
Mersi pentru comentariu.
Îţi imaginezi, Dragoş, cum ar fi fost dacă noi, românii, am fi avut o cultură a protestului? Am spus odată unui domn că suntem un popor de resemnaţi; mi-a spus în glumă că nu pot să fac asemeanea afirmaţie, fără a fi făcut în prealabil un studiu antropologic.
N’am făcut…Îmi pare că romanii ai devenit atât de blajini şi de îngăduitori şi de toleranţi şi de…şi de…Şi nu de acum, ci cam din timpul domniilor fanariote, când a fost valahul lăsat făr’ de arme, de teamă să nu se răscoale…atunci am înţeles că au apărut şi primii haiduci; de atunci se pare că există vorba „capul plecat, sabia nu-l taie”.
Nu ştiu ce face geto-dacul ăla, cel mai viteaz şi drept dintre traci, care e în fiecare din noi…pentru că purtăm în noi, fiecare, pe cei ce ne-au fost…cred că doarme, şi tare mi-e teamă că pare a dormi somnul veşnic…acela din care ar trebui să se treazească…vezi Deşteaptă-te române…damn…ni-l cântăm, culmea, ca imn!!!!
Da Camelia, ai mare dreptate. Într-adevăr, nu există o cultură a protestului, din păcate și nu cred că trebuie să faci neapărat un studiu antropologic, fiind un sentiment al oamenilor care au simțul comun foarte dezvoltat sau care au trecut chiar de acest simț, mergând până într-acolo încât să observe acele aspecte ale socialului peste care alte persoane trec conștient sau inconștient cu vederea. Această „zestre tristă” s-a acumulat istoric la noi, s-a întipărit în straturile cele mai adânci ale mentalului colectiv și cred că va mai dura destul de mult până să fie eliminată sau vindecată. Mda, cântăm de atâta timp deșteaptă-te române, fără să ne deșteptăm defapt…