4 întrebări despre noile media
- În ce măsură relațiile inter-umane sunt virtuale?
Cred că sfera virtuală este din ce în ce mai prezentă și mai incisivă prin existența sa dinamică din viața individului. Realitatea pare că se îmbină cu internetul în momentul prezent sau măcar sunt tangențiale în foarte multe puncte. Relațiile dintre oameni s-au transformat și continuă să fie transformate de facilitățile oferite de internet, fie că vorbim de facilitățile economice (tranzacții online), fie că vorbim de cele culturale (ebooks, forumuri de nișă), fie că vorbim de cele de socializare (rețelele sociale). Cred că întregul mod de a gândi lumea este în curs de schimbare, cel puțin pentru societățile civilizate de pe glob, iar acest lucru nu are cum să nu schimbe relațiile dintre indivizi. Măsura este greu de spus, dat fiind faptul că nu cunosc mulțimea elementelor care determină comunicarea dintre indivizi în dimensiunea virtuală, dar îmi permit să cred că se află undeva la jumătate și că acest fapt va conduce în viitor către o nouă sau poate noi paradigme.
- Ce procentaj din sfera relațiilor publice reprezintă relațiile virtuale?
Am găsit o relatare interesantă în cartea New Media de Dorina Guțu-Tudor, referitor la lumea virtuală Second Life, care a angrenat odată cu apariția acesteia nu numai persoane simple de pe mapamond, ci de asemenea și firme importante din mai multe domenii de activitate, printre care erau menționate General Motors, IBM, Dell, Sony, Coca-Cola, Vodafone, BMW, ING, BBC, Reuters, etc. Dar nu numai Second Life este promotorul relațiilor virtuale, fiindcă numeroase firme foarte cunoscute au bloguri, prin care reușesc să înțeleagă mai bine nevoile clienților, dar și să facă publicitate produselor proprii. Bătălia corporatistă pare că se duce în ambele dimensiuni. De asemenea și politica se „joacă” în virtual, mulți politicieni au luat decizia de a-și înființa bloguri, prin intermediul cărora să-și exprime poate mai liber anumite opinii, să ia contact direct cu populația dar și poate să poarte o atitudine agresiva pentru oponenții lor. Procentajul cred că depinde și de situație.
- Cum se schimbă spațiul public odată cu noile media?
Cred că oricum, de câțiva ani, spațiul public a suferit transformări incredibile, dacă este să ne gândim la noile media. Doar blogul singur a reușit să schimbe coordonatele spațiului public în contextul în care media tradiționale erau (și poate sunt încă, în mare parte) neîncrezătoare în puterea de pătrundere a informațiilor din partea virtuală în cea reală, cu efecte atât de abile în a modifica percepția publică asupra unui eveniment sau fapt. Sigur că noile media sunt, în opinia mea, mult mai susceptibile în a declanșa zvonuri supra-dimensionate sau chiar complet false, dar după cum observ, tot mai des este invocat un anumit cod etic sau de bune moravuri și în lumea virtuală. Nu există sancțiuni puternice, de natură legală împotriva unor efecte negative ale informării false, din câte știu eu, dar există o atitudine de grup în anumite circumstanțe, care cred că a devenit virală.
- Ce transformări suferă comunicarea din cauza ultra-accesibilității informației?
Este observabil faptul că suma cunoștințelor umane a devenit, ca posibilitate, accesibilă oricui, oriunde, oricum. Mai mult decât atât, cele mai recente informații, din varii domenii, de la știință, literatură, mondenitate, politică, ajung într-un ritm extraordinar de rapid la oameni. Îmbogățirea cunoașterii personale este mult mai ușor de realizat astăzi, decât acum chiar 20, 30 de ani, datorită internetului, datorită noilor media. Informația circulă rapid în virtual și se multiplică într-un ritm aproape imposibil de calculat în toate mediile existente acolo. Comunicarea unei știri de ultimă oră se face aproape simultan către toate colțurile globului și este dezbătută local, în fiecare țară, de comunități de utilizatori aferente surselor de informare. Însă există și surse care preiau trunchiat o informație anume sau o transmit în mod intenționat alterată, pentru a induce în eroare opinia publică. În acest caz, aș numi comunicarea eronată. Comunicarea în sine este globală.