Dincolo de viral sunt oamenii

Am publicat în original acest articol pe blogul Chelgate și reflectă exclusiv perioada de internship pe social media pe care am desfășurat-o în cadrul companiei.


Comunicarea nu a fost nicicând mai facilă și mai intensă, asta și datorită canalelor social media care au devenit un instrument extrem de puternic pentru comunicatori și pentru întreaga industrie de relații publice.

Social media oferă multe posibilități pentru companii, de la popularizarea unui brand nou, crearea de campanii online, până la gestionarea unor crize organizaționale, toate acestea cu un cost relativ mic în comparație cu media tradiționale. Orice organizație dezvoltă o intenție a viralității, iar informațiile distribuite în rețelele sociale, fie că vorbim de Facebook, de Twitter, Google Plus, YouTube sau altele ar trebui să devină virale și nu este nimic greșit în asta. Însă ceea ce învață orice începător în social media și ceea ce am învățat și eu în această perioadă de internship este că dincolo de viral, dincolo de a dori ca tot ceea ce faci în online să fie văzut de cât mai multe persoane, se află adevărata dimensiune a digitalului: comunicarea reală cu publicurile.

Astfel, ca orice începător, în această perioadă am învățat câteva mici trucuri, care mie mi-au folosit de multe ori și pe care le expun în cele ce urmează.

  • Imaginează-ți că ești față în față cu oamenii

De fiecare dată când pregătești un text care trebuie distribuit pe o rețea socială, imaginează-ți că publicul acelui cont online este chiar în fața ta și imaginează-ți atât de bine, încât abia de la a treia reeditare a textului, acesta să înceapă să capete forma care trebuie.

  • Nu uita cu cine vorbești

Întotdeauna când scrii un text trebuie să îți reamintești care este publicul pentru care scrii. Acest lucru de multe ori poate fi trecut cu vederea, în special atunci când felul tău de a fi, personalitatea ta, îți spun că totul se potrivește. Este o impresie de multe ori falsă, izvorâtă din subiectivitate și din bagajul de cunoștințe și emoții pe care îl cari cu tine. Uită cine ești tu și amintește-ți cine este publicul căruia i te adresezi.

  • Nu transmite emoții negative

Plictiseala este una dintre cauzele majore ale pauzei de creativitate și nu ai cum să o eviți. Sau, de multe ori, te confrunți cu probleme personale care îți afectează gândurile atunci când ești la serviciu. Oricât de imposibil ar părea, evită ca acest lucru să se reflecte în afară și rămâi întotdeauna relevant. Trebuie să știi că oricine va vedea ceea ce tu comunici pe rețelele sociale nu are nicio vină pentru starea ta.

  • Cercetează și nu vei greși

Atunci când vrei să distribui o informație, trebuie să te asiguri că sursa de unde provine informația este una de încredere. Cercetează cu de-amănuntul orice știre sau tip de informație, înțelege raționamentul din spatele unui articol pe care vrei să-l distribui mai departe pe conturile tale online și încearcă să scoți un text potrivit care să rezume în câteva cuvinte esența informației urmărite.

  • Fondul și forma

Unele dintre cele mai bune mesaje în comunicare sunt acelea care au un fond ușor de înțeles de către publicuri. Însă în era digitală, forma este aceea care atrage în primul rând oamenii către ceea ce ai tu de spus. Imaginile, videoclipurile, infograficele sunt extrem de utile în online, dar tot mai mult și pentru mediile tradiționale, în cazul unor comunicate de presă, spre exemplu.

  • Timpul te costă

Ai alcătuit un mesaj foarte bun, l-ai împachetat foarte bine și te-ai documentat în detaliu despre orice aspect important, însă publicurile nu așteaptă după tine. Trebuie să maximizezi astfel efortul tău pentru o durată cât mai mică de timp, pentru că între intenția comunicării și comunicarea propriu-zisă a unui mesaj poți să pierzi interesul unor persoane. Totodată, intervalul orar la care tu postezi pe social media trebuie să se armonizeze cu perioadele în care publicurile tale din online sunt cele mai active.

 

În încheiere aș vrea să mai adaug câteva lucruri. Comunicare online nu trebuie tratată ca pe un joc atunci când munca ta se defășoară într-un mediu organizațional. Necesită efort și timp, dar mai ales răbdarea și dorința de a face ca lucrurile să se desfășoare bine și într-un mod profesionist. Desigur, nu tot timpul ești mulțumit de ceea ce ai făcut și nu tot timpul ceea ce faci va avea efecte bune în dimensiunea social media, dar cu siguranță trebuie să fii conștient de responsabilitatea pe care o ai, pentru că acest lucru te determină să devii mai bun. Cea mai mare recompensă pe care o poți avea este constituită din reacțiile și aprecierile publicurilor țintă. Abia atunci poți să spui: da, e bine!

5 gânduri despre “Dincolo de viral sunt oamenii

  1. Pingback: Dincolo de viral sunt oamenii: trucuri in social media | BunDeCitit.ro

  2. Felicitari, dar inainte de a da sfaturi altora, te rog sa iei in calcul faptul ca „public”, cuvantul „public” nu are plural …. Nu exista „publicuri” ….

    • Mersi pentru comentariu, dar observația ta nu era necesară. Știu că în dicționar, cuvântul public nu are pluralul pe care l-am folosit eu și anume „publicuri”, însă înainte de a da sfaturi altora în ceea ce privește gramatica, te rog să iei în calcul faptul că specialiștii în relații publice și publicitate folosesc mereu noțiunea de publicuri, pentru că în aceste domenii nu există numai un singur public, ci mai multe, în funcție de anumite criterii pe care nu am să ți le explic acum și aici. Un lucru simplu de înțeles dacă făceai un minim efort de documentare înainte. În cei 2 ani de masterat în comunicare și relații publice am auzit de sute de mii de ori noțiunea de publicuri și crede-mă că profesorii mei știau să vorbească.
      Toate bune.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*